Bygningskroppen inkludert yttervegger, vinduer og dører, er sameiets eiendom og hovedansvar.

Ta kontakt med styret dersom det oppdages feil eller mangler på sameiets eiendom.

Normal og daglig vedlikehold av innglasset balkong samt smøring av ytterdører mot svalgang, er den enkelte sameiers ansvar. Dersom behov for enkle utbedringer, som justering av dørblad og utskifting av låssylinder kontaktes styret på e-postadressen grilstadparkb1@styrepost.no

Skader som skyldes manglende vedlikehold må dekkes av seksjonseier.

Også skader som den enkelte sameier påfører fellesområder dekkes av vedkommende.

ansvar sameiet/beboer

Kort forklart gir utbygger ofte en 5 års garanti ettersom dette er den absolutte reklamasjonsfristen i bustadoppføringslova. Den absolutte reklamasjonsfristen medfører at en kjøper taper sin rett til å reklamere over mangler som oppstår etter utløpet av denne fristen, og innebærer i praksis at en kjøper vil være avskåret fra å fremme nye reklamasjoner når det har gått fem år siden overtakelse. Dette gjelder i alle tilfeller, med mindre det kan påvises at mangelen skyldes grov uaktsomhet på utbygger side. I et slikt tilfelle kan utbygger ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for sent jf. buofl. § 30 (4). https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43

Krav som gjelder mangler ved fellesareal kan følges opp av styret, mens krav som gjelder mangler ved den enkelte bruksenhet må gjøres gjeldende av den enkelte seksjonseier. Grensedragningen mellom hva som er å regne som fellesareal og ikke, trekkes ofte etter samme linjer som vedlikeholdsplikten i sameiet. Se eierseksjonsloven §§ 32 og 33 ( https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65 ) for en nærmere oversikt.

Grensedragningen kan være litt uklar, men i all hovedsak vil alle feil som skyldes bygningens oppbygning, herunder ved tak, bjelkelag og bærende vegger, kunne gjøres gjeldende av sameiet/styret, mens «innvendige» feil som gjelder gulvbelegg, vegg- og himlingsplater og skillevegger, må gjøres gjeldende av den enkelte eier.