REVIDERT august 2023

DØRER / nøkler og tager / PORTÅPNER / adgang

Låst deg ute

AVARN SECURITY oppbevarer en universalnøkkel som går til alle seksjoner. Dersom du har låst deg ute, ta kontakt med AVARN på telefon 916 45 956. Per februar 2024 tar AVARN ca. kr. 2000,-, som betales av den enkelte seksjonseier.

Bestilling av nye nøkler

Ved behov bestilles nye nøkler hos TOBB, https://tobb.no
Det kan ikke monteres private låsesystemer (uoriginal låsesylinder eller f.eks. kodelås) som ikke virker på Sameiets hovednøkkel.

tilgang til boddør med NØKKELBRIKKE/tag

Brikkelesere på boddører er «offline», i motsetning til brikkelesere i dører i trapp-/heishus som er «online». Boddørene er altså ikke koblet til med kabling, og dermed ikke i direkte kontakt med databasen for systemet på vår PC. Dette innebærer at tag ved bruk på boddør må være aktivert opp mot en online brikkeleser (i trapp-/heishus eller ved porter til p-kjeller) for å virke. Når brikken holdes opp mot en slik online leser, vil det, om du ikke er for rask, komme opp et timeglassymbol. Hold brikken i ro til timeglassymbolet forsvinner. Brikken vil da være oppdatert ved at informasjon fra databasen er overført til brikken. Det samme gjelder når man da skal åpne en offlinedør som boddørene, brikken holdes i ro inntil timeglassymbol kommer opp og til dette symbolet forsvinner. Data fra din brikke til offlinedøren er da overført. Denne aktiveringen fungerer i 24 timer og må da gjentas, noe som ofte skjer uten at man legger merke til det eller tenker over det, og brikken vil dermed fungere uten feilmelding.

Alle seksjonseiere har fått tre grønne tager som er aktivert opp mot den enkelte seksjon. Det er lagt inn en unik pin-kode for hver seksjon, samme pinkode for alle tre tager, koden ble delt ut sammen med tagene. Pin-koden vil ikke bli tatt i bruk nå, men er lagt inn som en forberedelse, dersom vi må sette inn tiltak for mer sikkerhet for tilgang. Ta derfor vare på koden!

Styret administrerer selv de nye tagene med avregistrering ved tap og evt. registrering av nye tager ved behov. For å forebygge mot ubudne gjester i våre fellesarealer, ber vi om at alle tar godt vare på tagene. Skulle du være uheldig å miste, må styret få beskjed slik at vi får deaktivert tag som er mistet.

Adgang/nøkler/dører/portåpner

Adgang

Portåpner - garasje “Portåpner skal ikke oppbevares i bilen når den står i parkeringskjeller”

Dersom portåpner slutter å virke kan det være behov for skifte av batterier. Dersom det ikke hjelper med nye batterier, bestilles ny portåpner for egen regning hos portleverandør Hørmann. Aktivering av portåpner gjøres av styret.

Inngangsdør heis-/trappehus
For alle fellesdører i alle blokker benyttes grønn tag. Dersom du har behov for ny brikke/tag sender du mail til styret: grilstadparkb1@styrepost.no . Brikker som ikke lengre virker leveres inn. Ny brikke/tag faktureres fra TOBB med kr. 500,- + fakturagebyr.

Trondheim kommune inførte fra desember 2023 et digitalt låsesystem (eLås) til tjenestemottakere som mottar kommunal helse- og omsorgstjenester i hjemmet. I de tilfeller en av får blokker har beboer(e) som har behov for kommunal omsorg eller også matleverin, er eLås montert på ytterdøren til heis- og trappehus og på inngangsdøren til leiligheten. Mer informasjon om eLås finner du ved å følge denne linken “Informasjon til borettslag og sameier”

Nøkler leilighet
Tre nøkler følger hver leilighet. Nøklene går til egen leilighet, bod, og Servicebygg.

Eierskifte
Ved eierskifte må nye navn og telefonnummer legges inn i telefon-/ringeklokkesystem ved ytterdør inn til heis-/trappehus. Meldes via e-post til grilstadparkb1@styrepost.no